Vilka nya former av underhållning har det 21:a århundradet gett oss?

Underhållningsbranschen har alltid förändrats i takt med tiden. Frimärkssamlare bytte till tuggummipapper, fans av Rubik’s Cube bytte till elektroniskt Tetris, poker- och roulettfantaster började gå till klubbarna mer sällan och valde casino utan svensk licens. Men på 2000-talet blev generationsklyftan särskilt ljus – föräldrarna förstår inte alltid ens innebörden av det nya roliga.

Nätverks- och flerspelarspel

Man kan hävda att det på 1900-talet fanns datorer, konsoler och konsoler. Men på den 21:a kom Internet, vilket förändrade hela branschen. På 90-talet var det datorklubbarna som satte tonen – de hjälpte dem som inte hade råd med en bra dator och dem som ville slåss mot riktiga konkurrenter, inte mot robotar. Först började spelare som var anslutna till regionala leverantörer att förenas i nätverk och spela med varandra, sedan blev det möjligt att hitta lagkamrater var som helst i världen. Samma period kan anses vara den tid då cybersport och cyberbetting föddes – till och med stora bookmakers började acceptera satsningar på mass-Dota- och Counter-Strike-tävlingar.

Möjligheten att kommunicera när man spelar har också förändrat sättet att se på andra spel:

  • Online-team bestående av deltagare från olika delar av världen deltog i frågesporter och intellektuella spel;
  • Utvecklarna av uppdrag behärskade internetplattformarna, vilket ledde till att det uppstod uppdrag för bilar, motorcyklar och cyklar med uppgifter på marken;
  • Svenska spel casino, som redan har tagit sina första steg, har infört live dealer rooms med livesändningar;
  • Inom klassisk betting flyttades tonvikten till live-betting, eftersom internetplattformar gjorde det möjligt att följa och reagera snabbt på förändringar i oddsen.

Ökad grafik och ljudkvalitet gjorde datoriserade underhållningar ännu mer attraktiva. Det är helt enkelt felaktigt att jämföra pixlarnas gnissel och flimmer i 90-talets spel med dagens realistiska bilder.

Maratonlopp och online-kurser

Själva hobbyen med online-dagböcker kan betraktas som en separat typ av underhållning. Anteckningsböcker, där porträtt av favoritmusiker klistrades in, och dagböcker, där flickvänner skrev rörande dediceringar, blev till bloggande på nätet. En del människor lägger upp bilder av restaurangmåltider och det är inte de bästa bilderna, men vissa författare organiserar och inspirerar verkligen. Många maratonlopp som innebär konstant deltagande och regelbundna rapporter om utförda uppgifter kan vara det:

  • gå ner i vikt eller bygga muskler under ledning av en tränare eller likasinnad person;
  • lära dig att sticka, sy, göra naglar, rita eller dansa;
  • att bli av med dåliga vanor och gå igenom en svår period i livet.

Den tillfälliga medresenärens syndrom, som uppstår genom den relativa anonymiteten och möjligheten att uttala sig i ett kollektiv, ökar sådana gruppers popularitet. För många har det blivit meningen med livet att byta hobbyer och hitta sig själva.

Förstärkt verklighet

En annan trend som inte är möjlig utan modern datorteknik är spel och camping med förstärkt verklighet. Denna kombination av verkliga föremål och målade föremål flyttade snabbt över till de mest skilda grenar av underhållningsindustrin. Samtidigt är det svårt att kalla den här tekniken för enkel kul. Utflykter där virtuella guider leder dig längs de verkliga gatorna och berättar om historia, konstnärligt värde och hemligheter med särskild kunskap gör att du kan lära känna världens städer bättre och spara pengar jämfört med att betala för utflykter som är bundna till en viss tid och ett visst program. Till och med Pokémon Go som har tagit över världen, och som många har skällt ut, har ett stort värde – att fånga ritade monster till fots är det enda sättet att göra det. Många skolbarn som inte har lämnat sina datorbord på flera veckor har blivit sugna på att springa runt i parkerna för att öka sin samling av Pikachu och Firewings.

Elbilar, skotrar, segways

Tillgången till och utbudet av elfordon har blivit särskilt märkbart i megastäderna. För tio år sedan åkte folk bara rullskridskor och brädor, men dagens tonåringar kräver elektriska drivrutiner till samma apparater. Det ger snabbhet, rörlighet och adrenalin. Och även om många ser ett problem i avsaknaden av kontroll över dessa prylar kan man inte förneka deras fördelar. Inte bara reseguider och budfirmor utan även kontorsarbetare har bytt till elbilar. I städer där trafikstockningar har blivit katastrofala har denna hobby utvecklats från att vara rolig till ett nödvändigt fenomen – en möjlighet att snabbt ta sig till jobbet eller till affären. Den atletiska och konstnärliga skickligheten i att äga segways, skotrar och elektriska skateboards är en naturlig utveckling av den enkla underhållning.

Drönare

Själva apparaterna uppstod under samma århundrade. Och även det var tillräckligt med tid för att de enkla kontrollerna skulle utvecklas till konstutställningar i luften och skapandet av filmer som filmades från luften med hjälp av apparaterna. Och om cyberstriderna i luften för tillfället inte äger rum är det bara på grund av det höga priset för det roliga.

Det är ännu inte möjligt att spekulera i vilken hobby som är den mest populära på 2000-talet. Seklet har precis börjat och det är uppenbart att utvecklingen bara kommer att accelerera. Tiden får utvisa om framtida generationer kommer att flyga med ryggsäckar eller lansera avatarer för att utforska Mars.